Sunday, June 12, 2016

Vēlreiz par elektromobīļiem

Opā… Vakardienas raksts izsauca negaidītu sašutuma vētru! Tāpēc šodien neliels paskaidrojošais materiāls. Tāda kā Platona dialogu sesija par elektromobīļiem.
Ievadam - diskusijā par elektromobīļiem man radās tāda deja vu sajūta, atceros diskusijas “karburatori vs iešprice” un “manuālā kārba vs automāti” vēl pagājušā gadsimta deviņdesmitajos. Tad tāpat bija tāds “bailes un riebums Lasvevegasā”, ka maz nelikās…
Kas notiks pēc N gadiem ar akumulatoriem? Tie būs jāmaina. Bet garantijas laikā (Kia 7 gadi, Nissan 8 gadi) par akumulatoru dzīvotspēju rūpējas auto ražotājs. Patreizējā elektroauto lietotāju pieredze saka, ka *normāli* akumulatori nolietojas lēnāk par pārējo auto - parasti pēc garantijas beigām to kapacitāte ir rūpnīcas apsolīto 70% no jaunas robežās. Tā kā akumulatoru industrija patreiz strauji attīstās, tad ir zināms pamats viedoklim, ka pēc 7-8 gadiem akumulatori būs gan ilgspēlējošāki, gan lētāki. Salīdzinājumā, varētu pajautāt, kas notiks ar modernu divsajūgu 7 ātrumu automātisko ātrumkārbu pēc garantijas laika beigām...
Vēl viens satraukums vakar bija par to, ka auto ražotājs noteikti ir ierakstījis garantijas noteikumos ko tādu, lai nepildītu saistības, lai nemainītu akumulatorus! Nu… Šis arguments ir pretrunā ar veselo saprātu un auto ražotāja vēlmi turpināt pārdot auto ilgākā laika periodā. Auto ražotājiem patīk apmierināti klienti tomēr, tāpēc tie rūpējas, lai vismaz garantijas periodā klientam problēmu būtu pēc iespējas mazāk, un attiecīgi arī auto ražotājam būtu mazākas papildus izmaksas.
Kur remontēt auto, ja kaut kas ar to atgadīsies? Kaimiņu Vasja teica, ka tur neko nevar saremontēt! Emm… tieši tāpat, kā karburatora un iešprices gadījumā, servisiem būs jābūt aprīkotiem ar atbilstošiem instrumentiem un ar speciāli apmācītiem cilvēkiem. Kam elektrība nav tikai “tumša lieta, kas gaiši spīd”. Pašreiz mums absolūtais vairākums servisu neprot neko remontēt, tikai apmainīt detaļas. Tādu, kas kaut ko REMONTĒ, ir retums un starp šiem servisiem ir jānobrauc liels attālums… Mans “80a80 likums” - 80% servisu var uzticēt remontēt tikai Audi 80. Tiem, servisiem, kas vēlēsies remontēt elektromobīļus, nāksies pārkvalificēties. Tiem servisiem, kas maina detaļas - tie turpinās mainīt detaļas. Elektromobīļiem vēljoprojām ir piekare, vēljoprojām ir drošinātāji un lampiņas…
Elektrombīļi ir pārāk dārgi? Nu… neesmu apgalvojis pretējo. Pašreiz, dēļ tehnoloģiju straujās attīstības šajā virzienā, ražotājiem nākas ieguldīt daudz naudas izpētē un izstrādē. Un elektroauto pircējiem par to nākas samaksāt. Taču auto kopējās izmaksas nesastāda tikai iegāde. Un visu nevar izrēķināt naudā - braukt ar elektromobīli ir cita pieredze.
Ko darīsi, ja paliksi naktī mežā un nosēdīsies akumulators? To pašu, ja man noslāps auto ar iekšdedzes dzinēju un nebūs iedarbināms - zvans Morsim, lai brauc šurp ar evakuatoru… Uzvedinošs pretjautājums - cik bieži jūs esat palikuši naktī meža vidū ar noslāpušu auto, jo ir beigusies degviela?
Ko darīsi, ja pēkšņi vajadzēs aizšaut uz Munameģi un atpakaļ? Elektroauto nobraucamais attālums taču ir par mazu! Es pazvanīšu kādam draugam un pajautāšu, vai viņš nevēlas dienu pabraukt ar elektromobīli un iedod man aizbraukt uz Munameģi savu tāllidojuma putnu. Es pazīstu vairākus cilvēkus, par kuriem esmu pārliecināts, ka viņi piekritīs šādai maiņai. Vēl jau neviens nav atcēlis auto nomu, vēl parasti elektromobīlis nebūs vienīgais auto saimniecībā. Ir varianti, tā teikt.
Ko darīt, ja vajag uzlādēt akumulatorus? Uzlādes staciju nekur nav! Taisnība. Pašreiz paļauties uz to, ka ātrās uzlādes stacija darbosies un tajā būs brīva vieta vēl nevar. Taču ņemot vērā, ka elektromobīlim vajag nevis augsti rafinētu, ierobežotas aprites akcīzētu naftas produktu, bet visparastāko 220V 50Hz sinusoīdu, ko var iegūt katrā rozetē, tad izrādot nelielu atjautību, var noorganizēt sev lēno auto degvielas uzpildes staciju mājās vai darbā  - vienfāzes elektrības rozeti ar vismaz 16A strāvu. Tā rozete, kur slēdz iekšā sildītāju vai putekļsūcēju parasti derēs...
Lādēšana aizņem pārāk ilgi! Nu… Ātrā uzlāde aizņem 30-40min, tas ir vidusmēra Statoila apmeklētāja uzpildes stacijā pavadītais laiks, ieskaitot atsaldētu baltmaizes bulku ar gaļu un karsta šķidruma, ko tirgo zem nosaukuma “kafija” iegādi. Man 10-20 papildus minūtes laika apstākļus nerada, steidzīgākiem cilvēkiem tā būs problēma. Savukārt lēnā uzlāde mājās, atkarībā no pieejamās strāvas daudzuma un auto akumulatoru ietilpības, aizņems no 4-8h, kas ir laiks, kuru cilvēki parasti diennaktī noguļ. Tas ir kā ar mobilo telefonu - ja pa nakti var uzlādēt un dienu ar uzlādi izturēt, tad vairs nav īsti svarīgi, cik ilgi lādējas un cik ilgam laikam pietiks akumulators.

Vai elektromobīlis ir auto visiem? Nē, nav. Vismaz ne patreiz un diez vai vispār. Patreiz elektromobīlis ir piemērots cilvēkiem, kuri ikdienā nenobrauc vairāk par 100-150km. Un ja tic statistikai, tādu ir absolūtais vairums. Vēl, ņemot vērā infrastruktūras neesamību Latvijā, patreiz elektromobīļa īpašnieks vairumā gadījumu izskatās arī pēc privātmājas īpašnieka… 

Atsevišķa atkāpe par ātrās uzlādes staciju pie CSDD, kur, acīmredzot lai “popularizētu” elektormobīļus, ir ieviesuši uzlādes maksu 5€ par 30min uzlādi. Labs arguments elektroauto pretiniekiem - jā, uzlāde ir ne tikai lēni, bet arī dārgi!

No comments:

Post a Comment